MSCI-World ETF - is dat geen US-ETF?
Waarom is het grootste aandeel van de MSCI-World index (en dus ook de MSCI World ETFs) de Verenigde Staten?
Ongeveer 65% van de MSCI World Index bestaat uit Amerikaanse aandelen. Dit komt doordat Amerikaanse bedrijven een zeer groot deel van de wereldwijde marktkapitalisatie vertegenwoordigen. Daarenboven hebben technologiebedrijven zoals Apple, Microsoft, en Alphabet een significant gewicht binnen de index, vaak meer dan 20%. Dit kan nog hoger worden in tijden van sterke prestaties van de tech-sector.
Als de technologische sector daalt (of de algemene marktkapitalisatie binnen de Verenigde Staten, neemt het gewicht ervan af, maar het zal waarschijnlijk niet snel overschaduwd worden door andere sectoren, tenzij er langdurige of extreme verschuivingen plaatsvinden.
Zoals altijd moeten beleggers zich ervan bewust zijn dat op dit moment een MSCI World ETF sterk afhankelijk is van de prestaties van Amerikaanse technologiebedrijven. Dit kan kansen bieden, maar ook extra risico’s opleveren.
